lördag 20 september 2014

Vegetarisk lasagne

Vanligtvis gör jag lasagne med bechamel men det här är en enklare variant 
med crème fraîche sås istället.

Ingredienser 
200g lasagneplattor
500g krossade tomater
1 st zucchini
1 dl parmesanost
4 dl creme fraiche
2 klyftor vitlök
1 st gul lök
1 msk olivolja
2 msk röda linser
salt o peppar
färsk basilika

Gör så här
Sätt ugnen på 225 °C
Skala och hacka lök och vitlök. Fräs löken i olja i en stekpanna. Tillsätt krossade tomat och röda linser. Låt koka ihop 5-10 min.
Skär zucchini i grova bitar. Låt zucchini-bitarna koka med creme fraiche i en kastrull ca 5 min. Rör ner riven parmesan i såsen och smaka av med salt, peppar och basilika.
Lägg lite tomatsås i botten på en smord ugnssäker form. Varva plattor med tomat o creme fraichesås. Spara vita såsen till att bre över överst. Strö över lite mer parmesan på toppen- Sätt in lasagnen mitt i ugn i 20min ca.

Servera med en god sallad.


Matlagningsmusik the Imagineers "it's cold enough today"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar