fredag 25 april 2014

Äppelmaräng

Jag lovar den här äppelmarängen smälter som smör i gommen. Under tiden som det puttrade i kastrullen kom jag att tänka på att det säkert går att göra en vuxen variant av den här marängen, det beror på vad som sätts i kastrullen, ifall man önskar krydda till det med 1 msk calvados i uppkoket, varsågoda. Undrar hur jag kan fota mer tilltalande matbilder?


Ingredienser
4 äpplen, skalade och klyftade
1msk smör
½ dl brun farin eller råsocker
skal och saft av ½ citron
3 äggvitor
1½ dl strösocker

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader C. Lägg äpplena i en kastrull med smör, socker, skal o saft från citron, låt fräsa ca 5 min. Lägg äppelblandningen i en ugnssäker form. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vänd ner sockret. Klicka ut marängen över äpplena. Stek i mitten av ugnen ca 15 min. Servera äppelmarängen ljummen eller kall.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar