torsdag 14 augusti 2014

Aponiente havets läckerheter

Människan är toppkonsument i näringskedjan, det stod så i biologiboken, det stod också att plankton är de som är producent i denna kedja. All näring finns i växtplankton. Växtplankton äts av djurplankton som äts av fisk, som äts av större fisk som äts av människa. I varje steg från den ena till den andra konsumenten försvinner 90% av energin, dels bara 10% energi går vidare till andrahandskonsumenten.

Ifall vi åt växtplankton skulle alltså djurindustrin minska. Alltså då skulle vi minska på det ekologiska fotavtrycket, redan tär en svensk 3,44 jordklot per person, bli vegetarian, res mer sällan, cykla och gå mer, bli energieffektiv, mer förnybar energi ja tack. Sopsortera snälla. Tillsammans hjälps åt att göra en bättre värld. Ursäkta mitt miljösvärmeri.


Tänk om Människan åt plankton istället för fisken. Gå direkt till källan för näringen.
Jag undrade hur många plankton som finns i ett glas vatten och googlade detta. Då fann jag att det finns som torrvara plankton som går att köpa via nåt företag i USA, men jag fann också att det finns en Resturang med en Michelinstjärna i Spanien som serverar rätter gjorda med/ utav plankton. Angel Leon heter kocken som samarbetar med Universitetet i Cadiz i att få fram havets läckerheter. Detta är framtidens mat. Urtidens mat. Ett bra matval.

Min nästa utlandsresa hoppas jag kommer att bli till El puerto de Santa Maria för att gå på resturangen Aponiente i Spanien.  http://www.aponiente.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar